+31 (0)30 215 50 80       Stadsplateau 5, Utrecht

Rij2op5 krijgt meer automobilisten op de fiets

Een interview met Marion Patist

Het programma Rij2op5 verleidt automobilisten om minimaal 2 dagen per week de fiets pakken. Natuurlijk wel als je op een fietsbare afstand van je werk woont. Marion Patist is programma manager namens &Morgen en werkt samen met Wonen & Milieu en DENK AAN MEER om zoveel mogelijk mensen op de fiets te krijgen.

Rij2op5 is een belofte, wij werken met interventies bij organisaties, in steden en in gebieden. Wij helpen dus opdrachtgevers om fietsen aantrekkelijk te maken. Om mensen te verleiden maken we gebruik van de 7 regels volgens de ‘Weapons of Influence’ van Cialdini, de grootmeester in gedragsbeïnvloeding.

“Een groot deel van wat we doen, komt voort uit gewoonten en gaat voor meer dan 95% automatisch. Dit geldt ook voor mobiliteitsgedrag.”

Je weet niet wat je ziet…

We openen de ogen van onze deelnemers op verschillende manieren, namelijk

Onderweg

Wat kom jij voor bijzonders tegen onderweg op de fiets naar werk? Wij vragen deelnemers naar hun “Je weet niet wat je ziet” moment. Daaromheen hebben wij een fotowedstrijd ontwikkeld, waarin deelnemers worden beloond met een mooie prijs, naast het plezier van lekker fietsen ook bewust zijn van je omgeving.

Op de weegschaal

Bedrijven krijgen een Rij2op5 weegschaal, vaak als onderdeel van een vitaliteitsprogramma. Wij hebben dat als positieve reactie ontvangen van medewerkers Rabobank Groningen:

“We hebben hem in de lift gezet en we hebben ontdekt dat als de lift omlaaggaat, dat je dan minder weegt op de weegschaal. Iedereen heeft het er over!”

In je portemonnee

Wij hebben een tool waarmee je kan uitrekenen hoeveel je per km bespaart aan kosten én CO2.

Bij ‘Je weet niet wat je ziet’ zie je Cialdini’s wet van de wederkerigheid terugkomen. Door de deelnemers iets te geven als een weegschaal of gratis inzicht in hun besparing, zijn ze eerder geneigd om er gebruik van te maken. Naast dat het ook erg leuk is om mee te doen. De fotowedstrijd speelt dan juist weer in op sociale bewijskracht. Je ziet andere fietsers enthousiast foto’s maken van dingen die jij mist als je niet mee fietst. Daar wil je graag onderdeel vanuit maken.

Probeer het eens met de e-bikeproef

Het programma Rij2op5 laten deelnemers fietsen proberen middels een e-bike proef. Wij zoeken automobilisten die twee weken lang gratis een e-bike willen uitproberen. In de eerste week ervaren ze de lasten (opladen van de e-bike, door de regen fietsen) en in de tweede week de lusten (energieker voelen, geen files).

Na twee weken blijkt dat de helft van de deelnemers gemiddeld 3,5 van de 5 werkdagen blijft fietsen. Het merendeel herontdekt zijn eigen fiets in de schuur en 25 procent gaat voor een e-bike of speed pedelec.

Dat zijn behoorlijke positieve resultaten! Volgens Cialdini bepaal jij dus je gedrag op basis van wat je eerder hebt gezegd of gedaan. Wij vragen automobilisten of ze op een andere manier naar hun werk willen komen. Wij vragen commitment door automobilisten zelf voornemens te laten maken. Ook hier zie je de wederkerigheid terugkomen. We laten mensen een gratis een e-bike uitproberen, dan gaan ze er toch op fietsen want die fiets is ze nou eenmaal gratis aangeboden.

Je fietsmaatje Guus

Fietsen naar het werk is ook heel leuk als je het samen doet. Ons fietsmaatje Guus fietst graag met je mee! Guus deelt fietstips uit en nodigt je uit voor fietsacties. Guus is onze enthousiaste fietsambassadeur die regelmatig e-mails verstuurd naar deelnemers van de Rij2op5 E-bikeproef

“Sinds ik naar mijn werk fiets, voel ik me een stuk gelukkiger onderweg! Ik voel me echt vrij op de fiets. Fietsen ontspant me ook en tijdens de rit raakt mijn hoofd weer leeg. Ik heb meer contact met de omgeving en daar word ik ook blij van.”

Guus spoort deelnemers aan op commitment, je wilt namelijk graag consequent zijn. Ook wat anderen over jou zeggen, wil je kloppend maken. Door consistent te blijven in zijn enthousiaste feedback blijven mensen op de fiets. Daarbij weet Guus alles van fietsen. In de rol van fietskenner werkt hij met het principe van autoriteit. Zijn kennis en kunde stralen af op fietsers. Een hele mooie combinatie met zijn consistente feedback. 

Verleiden met fietsambassadeurs

Rij2op5 nodigt ieder rij2op5 bedrijf uit een of meerdere fietsambassadeurs te kiezen. De fietsambassadeur heeft als taak automobilisten te verleiden ook de fiets te pakken.

De Fietsambassadeur vertelt collega’s over hoe lekker het is om naar je werk te fietsen. Dat je je er fitter door voelt. Dat de frisse lucht je goed doet en dat je na het werk ontspannen thuiskomt omdat jouw hoofd lekker leeg raakt op de fiets naar huis.

De Fietsambassadeur inspireert met praktische info over jouw fietsroute. Een fietser staat immers nooit in de file. Een fietser heeft een zekere aankomsttijd. Weten collega’s die met de auto reizen eigenlijk wel dat een fietser sneller is dan een automobilist in stedelijk gebied?

De Fietsambassadeur laat zien dat fietsen naar het werk een mooie beleving is. Wij nodigen fietsambassadeurs uit foto’s te maken van de mooie natuur of bijzondere kunst of situaties onderweg.

Als veel mensen iets doen, is de kans groter dat jij het ook gaat doen. Cialdini’s principe van eenheid leert ons dat mensen bij een groep willen horen. En mensen met wie wij sympathiseren, die op ons lijken of die we aardig vinden, daar nemen wij graag een voorbeeld aan. Met de Fietsambassadeur sporen wij mensen aan. Mensen die wij op de fiets hebben gekregen, steken minstens vijf mensen uit hun omgeving aan met hun enthousiasme voor fietsen. Dat hoeven niet per se collega’s te zijn, maar ook vrienden, buren en familieleden. Een heel mooi rimpeleffect.

Wil jij ook jouw medewerkers, collega’s of inwoners verleiden om meer te fietsen?

Neem contact op met Marion >>

Meld u nu aan voor de
&Morgen nieuwsbrief