
Meer parkeerplaatsen bij stedelijke OV-netwerken
Bewoners in stedelijke gebieden beschikken over goed openbaar vervoer. De laatste jaren is daar behoorlijk in geïnvesteerd en rijden bussen en treinen in hoge frequentie van en naar andere stedelijke gebieden. Een auto en zeker een tweede auto wordt een overbodige luxe. Behalve dan bij ritjes naar het landelijke gebied. In dergelijke gebieden is het openbaar vervoer juist steeds slechter geworden. Een bewuste en begrijpelijke keuze, maar zorg dan wel voor goede aansluitingen op de stedelijke OV-netwerken.
Een goed, maar misschien minder wenselijk voorbeeld vinden we bij vliegvelden. Door een goede bereikbaarheid met het OV én prima parkeervoorzieningen voor de auto wordt het ons heel aantrekkelijk gemaakt om voor vakantie of een zakenreis te gaan vliegen. Ondertussen is het gezamenlijke streven van NS en KLM om mensen onder de 500 kilometer vaker met de trein te laten reizen. Maar hoe krijg je dat voor elkaar als de parkeervoorzieningen bij vliegvelden goed zijn en bij de grotere stations vrijwel ontbreken?
Gisteren mocht Frank op Radio 1 zijn mening geven over het plan van Groen Links om vluchten over afstanden kleiner dan 750 kilometer te weren van Schiphol. Kijk hier naar de uitzending (9:30 minuut)
Veel forensen kennen dagelijks dit probleem. In hun dorp of wijk ontbreekt goed openbaar vervoer, waardoor de auto het meest aantrekkelijke vervoermiddel is. Het is een kansloze opgave om mensen te verleiden de auto te laten staan, en eerst een stukje te fietsen, dan met de bus en daarna met de trein te reizen. Massaal rijden forensen met de auto van hun woning, waar de auto voor de deur staat, naar hun werk in de stad.
Waar zij behoefte aan hebben, zijn goede parkeervoorzieningen aan de randen van de steden waar zij kunnen overstappen op de stedelijke OV-netwerken. Van deze knooppunten willen ze dan het liefst zonder overstappen naar hun werk kunnen reizen. Gedragsverandering is lastig, als het mensen te veel moeite kost. Helaas zijn deze voorzieningen bijna niet te vinden. Uit mijn eigen praktijk ken ik de stations Woerden en Breukelen, waar je gratis kan parkeren en zonder overstappen naar Utrecht en Amsterdam kunt reizen. Zeer gewilde plekken, waar je vroeg bij moet zijn omdat het anders vol staat.
Parkeren bij de metro
Hoe heerlijk zou het zijn als je met de auto makkelijk kon overstappen op het metronetwerk van Amsterdam. Aan de noordkant een halte net iets verder tot buiten de ring A10, met meer parkeervoorzieningen dan nu bij station Noord. Of voldoende parkeerplaatsen langs het R-net, het hoogwaardige openbaar vervoer in de Randstad. Er zijn er veel te weinig, terwijl ze hard nodig zijn om de gewenste transitie van auto naar vaker anders reizen te realiseren. Met alleen aandacht voor fietsstallingen bij OV-haltes komen we er niet.
Of iemand moet voor mij nog tips hebben en zijn de parkeervoorzieningen alleen moeilijk te vinden. Waar is die slimme reis-app die mij vertelt waar ik kan parkeren en verder met het OV naar mijn bestemming kan reizen?
Wil je meer weten over onze werkwijze? Neem contact op met Frank Steijn, directeur van Syndesmo en &Morgen en schrijver van deze blog.
M: 06 159 438 25
Comments are closed.