mei 31

Fietsparkeren in de binnenstad

Fietsparkeren

Hoe krijg je de forenzen mee?

Datum: 31 mei 2023

De infrastructuur staat! Probleem opgelost?

Niemand twijfelt eraan. De enorme hoeveelheid fietsen rondom Amsterdam CS vereist goede stallingsmogelijkheden. Een gelijksoortig probleem speelde op de Neude in Utrecht. Nu zowel de nieuwe stalling aan de IJboulevard aan de achterzijde van het Amsterdam CS als de stalling op het Stationsplein zelf zijn opgeleverd lijkt alles goed geregeld. Of toch niet? Zijn daarvoor wellicht ook nog ‘fietscoaches’ nodig?

Na de ingebruikname van de nieuwe fietsstalling aan de voorzijde van CS blijkt de bezetting slechts 50%. En de nieuwe stalling aan de achterzijde van het CS zelfs maar 35%. Rondom het CS staan dus nog vele fietsen aan bruggen en palen. Terwijl bijvoorbeeld de nieuwe fietsparkeergelegenheid bij Station Amsterdam Zuid wel maximaal wordt gebruikt. Waar ligt dat aan?

Voor de forens telt elke seconde

Volgens Saar Muller van de Fietsersbond is dat vooral te wijten aan aspecten rondom toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. De stalling ligt niet echt lekker op de route naar de trein. En daarnaast kost ook de rolband naar beneden en de lift naar boven extra tijd. En voor de forens telt elke seconde. Maar de fietsenstallingen verplaatsen is geen optie. Moeten we de hoop op volle adoptie dan opgeven?

Gedragsaanpassing stimuleren

Froukje Bekius vindt dat zeker niet. Volgens haar moet vooral een nieuwe sociale norm gaan heersen in het gebied rondom het station. Daarvoor moeten bestaande gewoonten worden doorbroken. Goede voorlichting en streng handhaven kunnen daarbij een rol vervullen. Bijvoorbeeld door verkeerd geparkeerde fietsen te verwijderen. Wanneer je geen wild geparkeerde fietsen ziet staan, zijn mensen eerder geneigd de eigen fiets ook netjes te stallen. Daarnaast is het ophalen van je fiets bij het fietsdepot onpraktische en duur, wat een extra motivatie is om de fiets wel op de goede plek neer te zetten. In Utrecht geeft deze aanpak goed gewerkt.

Het is een harde maatregel, maar je kunt ook een zachtere variant invoeren. Bijvoorbeeld door in een bepaalde periode foutgeparkeerde fietsen in de stalling te zetten. De maatregelen moeten leiden tot nieuw gedrag, dat overigens wordt beloond met nieuwe voordelen als een veilige en overdekte stalling. Dat soort processen heeft wat tijd nodig, en wanneer een deel van de mensen omgaat volgt de rest.

Visiepaper: Gedragsaanpak helpt bij stedelijke mobiliteitsproblemen

Om (reis)gedrag goed te begrijpen is het essentieel om de bril van de doelgroep op te zetten. Door je écht te verdiepen in drijfveren, weerstanden en motivaties van mensen, kun je veel gerichter problemen aanpakken. Deze visiepaper biedt daarvoor een aanpak. Eerst gaan we in op de rol van de mens bij het aanpakken van mobiliteitsvraagstukken. Vervolgens bieden we een bewezen aanpak om te komen tot de juiste interventies.

Eerder deze maand verscheen zowel in het AD Utrecht als in het Parool een artikel over fietsparkeren. Onze gedragsexperts Froukje Bekius en Tanja van Kooten werden gevraagd om hun invalshoek te geven.

Meer weten?

Wil je meer weten over onze gedragsaanpak? Bekijk dan de thema pagina ‘Gedrag & gedragsverandering’.

Wat je misschien ook interessant vindt