+31 (0)30 215 50 80       Stadsplateau 5, Utrecht

Blog: van milieuzone naar mensenzone

Op weg naar duurzame stadslogistiek in Rotterdam

COPYRIGHT VICTOR WOLLAERT

Rotterdam zet veel verschillende instrumenten in voor schonere lucht. Onder meer fietsstimulering, ontwikkeling van laadinfrastructuur, de herontwikkeling van de Coolsingel van ‘autoweg’ naar ‘groene boulevard’ en de milieuzone. Maar uiteindelijk draait het bij schonere logistiek om de inwoners van een stad. Zij moeten zich prettiger gaan voelen in en door de schonere en stillere stad. Zullen we de ‘milieuzone’ voortaan bestempelen als ‘mensenzone’? Dat klinkt een stuk positiever!

Dit is één van de inzichten die ik opdeed tijdens de jaarlijkse top van het International Transport Forum (ITF) in Leipzig. Daar komen meer dan 50 transportministers samen met captains of industry uit de transport- en mobiliteitssector en onderzoekers. Ik bezocht de top als adviseur van de afdeling Verkeer en Vervoer van de gemeente Rotterdam samen met Pex Langenberg, wethouder Mobiliteit, Duurzaamheid en Cultuur. Langenberg was panellid bij de sessie ‘Minder luchtvervuiling en geluidsoverlast in steden’.

Schoner vrachtverkeer

Vrachtverkeer levert een relatief grote bijdrage aan de slechte luchtkwaliteit. Daarom is er veel behoefte aan een sprong voorwaarts in de voertuigtechnologie. Die sprong moet zorgen voor betaalbare elektrisch aangedreven vracht- en bestelwagens. Daarnaast kan een gemeente sturen om de stad schoner en stiller te krijgen door andere modaliteiten te (laten) gebruiken zoals de (bak)fiets, het water of rail. Ook de ruimtelijke ontwikkeling en inrichting kan sturend werken zoals laad- en loszones onder of in (winkel)panden in plaats van op de (winkel)straat. De hierop volgende discussie ging onder andere over het vinden van de balans tussen deze drie instrumenten. En er werd ook een dimensie aan toegevoegd: het slim gebruiken van data om transport schoner en stiller te krijgen.

Wie gaat dat betalen?

Natuurlijk kwam ook een terugkerende vraag naar voren: hoe ga je deze (beleids)instrumenten betalen? Een Congestion charge – zoals in Londen – komt er alleen als er voldoende politiek gewicht en wil is. Een stad kan daarnaast sturen met parkeergelden. Publiek-private samenwerkingen zijn een optie als er bijvoorbeeld vastgoed bij betrokken is. Kortom, er zijn verschillende mogelijkheden waarbij de best passende voor schonere stadslogistiek nog gevonden moet worden. Maar uiteindelijk draait het, zoals ik al zei in de inleiding van mijn blog, om de inwoners van de stad die zich er prettig moeten voelen.

Bron: Dit is een bewerking van mijn eerder op 010GreenDeal verschenen blog.

Lees meer over de case Stedelijke logistiek in Rotterdam.

***************

Over Joeri Jongeneel

Joeri is adviseur bij &Morgen en werkt sinds begin 2014 als logistiek expert bij de gemeente Rotterdam. Hier werkt hij samen met logistieke bedrijven aan Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek. Daarbij geldt een duidelijke ambitie: in 2020 is het goederenvervoer in de binnenstad van Rotterdam emissievrij.

Fotocredits: foto Joeri – (c) Victor Wollaert

Meld u nu aan voor de
&Morgen nieuwsbrief