Van kleine spelers tot nationale expert in mobiliteit en gedrag

Syndesmo en &Morgen zijn jarig, we zijn 10 jaar!
Al 10 jaar zijn we een uniek bureau met een enorme dosis ervaring
op het gebied van mobiliteit en gedrag.
En dat vieren we – een jaar lang – samen met jou.
Met mooie verhalen, kadootjes én een super tof evenement in het najaar van 2022.

“Mobiliteit staat nooit stil”

Onze directeuren Annemieke Stoppelenburg en Ruud de Groot blikken terug én vooruit op ons uitdagende vakgebied. Waar het vroeger vooral ging om het oplossen van files, gaat het nu over duurzame ambities van werkgevers en over aantrekkelijke, leefbare en bereikbare steden. Over mobiliteitshubs, deelauto’s, samenwerking en gedragsverandering van reizigers. En – met de coronapandemie als cruciale aanjager – over hybride werken.

Syndesmo en &Morgen: een goed huwelijk

We vonden elkaar aardig en al snel werden we verliefd. Het bleek échte liefde: we vulden elkaar goed aan! We werden onafscheidelijk en gingen samenwonen. Uiteindelijk besloten we te trouwen en definitief samen verder te gaan. Maar wist je dat daarvoor in 1998 het eerste zaadje al werd geplant?

Samen bouwen aan slimme en schone logistiek

Stadslogistiek bouwhubsBouw zoveel mogelijk, maar doe dat wel met zo min mogelijk uitstoot en overlast, duurzaam én concurrerend. De bouwlogistieke sector ziet zich gesteld voor een grote uitdaging. Jaap Bogerd, programmamanager Bouwlogistiek bij Topsector Logistiek, en zijn collega’s helpen de sector om deze uitdaging aan te gaan. Marjolein van der Stok, onze teamleider stedelijke logistiek, voelt Jaap aan de tand over de omslag die de sector maakt richting emissieloze logistiek.

Zwolle: Mobiliteitshubs? Daar zit energie in

Mobiliteitshub ZwolleVan bereikbaarheidsarrangementen en gebiedsvisies tot werkgeversaanpak en mobiliteitshubs: al sinds 2013 werken gemeente en provincie samen met &Morgen aan slimme en duurzame mobiliteit in de regio Zwolle. Ons jubileum is een mooie gelegenheid om Syb Tjepkema (senior beleidsadviseur mobiliteit bij gemeente Zwolle) en Wim Dijkstra (strategisch adviseur duurzame mobiliteit bij provincie Overijssel) het mobiliteitsvuur na aan de schenen te leggen.

Mobiliteitsmanagement: Goedopweg zoekt de grenzen op in regio Utrecht

Goedopweg‘Werkgevers mede aan het stuur zetten, was echt een gouden greep’. Samen met Esther de Lange, programmamanager van Goedopweg, scheren we met een helikopterblik over het in tien jaar rigoureus veranderde mobiliteitslandschap. Esther werkte al met de hinderaanpak bij Rijkswaterstaat, was als programmamanager medeverantwoordelijk voor Beter Benutten I in de regio, en richtte met een paar mensen Goedopweg op voor de uitvoering van Beter Benutten Vervolg.

Werkgeversaanpak met communities biedt steeds meer mogelijkheden

Brabant MobiliteitsnetwerkHet Brabant Mobiliteitsnetwerk was in 2014 een van de eerste werkgeversaanpakken op het gebied van mobiliteit in Nederland. &Morgen ontwikkelde in het project samen met de provincie Noord-Brabant de community aanpak. “De aanleiding om te starten met het Brabant Mobiliteitsnetwerk (BMN) was zes jaar geleden niet anders dan de reden om er nu mee door te gaan”, vertelt Gertjan Koolen, programmamanager bij SmartwayZ.NL.

Lees ook de verhalen een aantal relaties van &Morgen

Vitens: ‘Zonder wrijving geen glans’

‘Elke druppel duurzaam’, dat is het doel wat waterleidingbedrijf Vitens zichzelf gesteld heeft. Dat geldt ook voor de miljoenen druppels fossiele brandstof die hun wagenpark van 800 auto’s draaiende houden. ‘Kunnen we ze allemaal elektrificeren?’ was dan ook de vraag die mobiliteitsmanager Chiel te Riele in 2019 van zijn management kreeg. Zijn antwoord: ‘Laten we het dan meteen goed aanpakken, want onze mobiliteit omvat zoveel meer dan alleen ons wagenpark.’ Chiel schakelde de hulp van Syndesmo’s expert Jos Hollestelle in om het nieuwe duurzame mobiliteitsbeleid vorm te geven.

Een flexibel mobiliteitsbeleid, dat past bij de ANWB

Sinds de coronapandemie en het thuiswerken gaan steeds meer organisaties over op een flexibel mobiliteitsbeleid. Medewerkers kiezen dagelijks of en hoe ze reizen voor hun werk en krijgen de werkelijke kosten vergoed. De ANWB liep voorop: die begon in 2019 al met de voorbereiding van een flexibel mobiliteitsbeleid. Het nieuwe beleid ontstond vanuit het hart van de organisatie, vertellen Simone Eeken en Jan Jaap Krijtenburg, tijdens het interview bij Syndesmo en &Morgen in Utrecht.