+31 (0)30 215 50 80       Stadsplateau 5, Utrecht

Een algoritme voor succesvol veranderen? I + P + Ps = V2

Al opruimend deze dagen kwam ik ook weer veel losse blaadjes met notities tegen ooit bedoeld om er nog eens iets over te schrijven of iets mee te doen in opdrachten. Eentje was dit overzichtje.

Ik weet de bron niet meer, maar ik vermoed dat het een visie op succesvol veranderen betreft. Geen succesvolle verandering zonder én inhoud én proces én personen. Zonder een goed inhoudelijk verhaal wordt de verandering een lege huls. Zonder een ordentelijk veranderproces komt er geen beweging op gang. En zonder betrokken personen ontstaat er geen draagvlak. Onbetwistbaar waar dat schemaatje, of een regelrechte open deur zullen cynici beweren.

Werken met algoritmes

Sinds een jaar of twee gaan de discoursen steeds vaker over de voorspelbaarheid van de mens. (Kijk bijvoorbeeld dit filmpje). Er zijn al organisaties, zoals bijvoorbeeld de taxidienst Uber die haar werknemers laat werken via algoritmen. Via de app worden klanten aangemeld en meegenomen en wordt zelfs de route bepaald. De doelen waaraan voldaan moet worden zijn ook geprogrammeerd. Werken wordt scoren. Voorstanders roemen de objectiviteit. Het managen van de human resources wordt vooral het interpreteren van data. Tegenstanders maken vergelijkingen met Orwells 1984.

Data is er in deze tijd in overvloed. Veel organisaties zijn er inmiddels van overtuigd dat ze daar iets mee moeten en dat Big Data op zich geen toegevoegde waarde heeft. Strategen van Gartner spreken van het algoritmische bedrijf als het bedrijf van de toekomst. Algoritmes die bedrijfsprocessen bepalen, bedrijven runnen en ingrijpen als dat nodig is omdat ze dynamisch en zelflerend zijn.

De rol van externe veranderaar

Ben ik als externe veranderaar straks nog wel nodig overpeins ik.

Als er straks algoritmes zijn die het gedrag van medewerkers snappen. Algoritmes die het handelen van samenwerkingspartners bestuderen en toegesneden voorstellen doen.  Algoritmes die leren van het succes van vorige processen en actie ondernemen door nog betere campagnes ontwikkelen.

En wat als het waar wordt dat straks organisaties minder medewerkers zullen hebben dan slimme machines. En de supervisie van het werk dat nog door mensen gedaan wordt door een robot wordt uitgevoerd. Omdat mensen sensoren dragen kunnen digitale assistenten precies op het goede moment ingrijpen.

Als steeds meer van de inhoud geproduceerd wordt door machines en nieuw beleid of strategieën met een druk op de knop geproduceerd zijn en door vertaald zijn in de daarvoor benodigde werkprocessen.

Bevinden we ons inderdaad in het decennium waarin het gaat over het automatiseren van de hele wereld? Waarin machines het van ons overnemen? En welke rol blijft er dan nog over in deze nieuwe wereld? Als dit ook maar een beetje werkelijkheid wordt staat vast: externe veranderaars worden al snel te inefficiënt, te duur, te weinig innovatief en te langzaam om op te schalen.

Mens en machine

Hoe lang dit toekomstmuziek blijft, geen idee. Ik houd me ook vast aan de uitspraak van Lora Aroyo, hoogleraar Human Computer Interaction aan de VU Amsterdam dat “menselijke denkkracht en de rekenkracht van computers complementair zijn. Mensen en machines hebben elkaar nodig. We vormen samen een ecosysteem.”

Dit betekent misschien wel dat ik mijn ‘old skool’ schema moet aanvullen.

Want mijn kop in het zand steken en alleen maar leunen op mijn huidige tools om organisaties te helpen bij zinvolle inhoud, zorgvuldige veranderprocessen en bereiken van engagement voor verandering is mijn kop in het zand steken voor onomkeerbare ontwikkelingen.

 

Ik ben wel benieuwd of het algoritme voor succesvol veranderen uiteindelijk ook verandert in: I + P + Ps + M = V3

 

Meld u nu aan voor de
&Morgen nieuwsbrief