+31 (0)30 215 50 80       Stadsplateau 5, Utrecht

Amsterdam: samen met GVB, gemeente en bedrijven aanvullend OV gerealiseerd

Infrastructurele verbeteringen in de regio Waterland-Amsterdam leiden ertoe dat OV een veel aantrekkelijker alternatief wordt voor forenzen in en naar dat gebied. Maar hoe krijg je reizigers zover dat ze ook echt in het OV stappen? Wat hierbij helpt, is dat overheden, werkgevers en vervoerders de handen ineen slaan. Annemieke Stoppelenburg is projectmanager van het project Innovatieve Samenwerking in deze regio. ‘In dit project werkten we met een proeflocatie: Rieker Business Park’ vertelt Annemieke. ‘Samen met de al samenwerkende bedrijven werkten we onder andere met gemeente Amsterdam en GVB aan het realiseren van een publiek-private samenwerking: de privaat gefinancierde buslijn die er al reed als besloten vervoer, werd omgezet in aanvullend openbaar vervoer. Door de betrokkenheid van GVB is deze nieuwe lijn ook goed vindbaar in de reguliere reisinformatiesystemen zoals 9292 en Google Maps. Ook is de lijn nu aangesloten op de klantenservice van GVB en heeft de vervoerder voor deze lijn een app ontwikkeld met realtime informatie over waar de bus is.’

Publiek-private samenwerking

In de OV-sector wordt vaak gesproken over publiek-private samenwerkingen. Normaliter met name bij de financiering van dure spoorprojecten of materieel. Maar dat het gebruikt kan worden om de stad beter bereikbaar te houden, wordt in Amsterdam aangetoond. Sinds februari rijdt er een busje van de metrohalte Henk Sneevliet naar het nabijgelegen Rieker Business Park. Dit wordt gefinancierd door verschillende bedrijven die op dit businesspark gevestigd zijn. Die bedrijven ervaren dat de bereikbaarheid met het openbaar vervoer beperkt is, hoewel GVB hier wel aan de eisen van de vervoersconcessie voldoet. Maar een normale OV-lijn is niet rendabel aan te bieden voor de stadsvervoerder. Om werknemers toch bij de juiste plek te brengen, besloot de organisatie Samenwerkende Bedrijven Rieker Businesspark (SSBR) daarom om zelf het vervoer te regelen in samenwerking met gemeente en vervoerder GVB. De bedrijven verdelen de kosten voor het vervoer onderling. De bussen zijn nu nog gratis, maar dat verandert hoogstwaarschijnlijk volgend jaar. Als reizigers gaan betalen, gaat de bijdrage van de bedrijven omlaag.

De rol van &Morgen

Annemieke: ‘Door tegelijkertijd medewerkers en bezoekers van verschillende organisaties op Rieker te informeren en verleiden, stijgt het OV gebruik. Dit is een van de maatregelen die het Rieker Business Park trof naast het plaatsen van e-bikes en pick-up points waar een OV-reiziger de laatste kilometer naar het werk met zijn/haar autorijdende collega kan afleggen. Vanuit het project organiseerde &Morgen het onderzoek naar de kansen en haalbaarheid van de publiek-private samenwerking, organiseerden we community management capaciteit om alle partijen op de goede manier samen te brengen en voeren we interventies uit om forenzen te verleiden de auto ook daadwerkelijk te laten staan en over te stappen op OV.’

Lees hier meer over deze publiek-private samenwerking.

Meld u nu aan voor de
&Morgen nieuwsbrief