+31 (0)30 215 50 80       Mariaplaats 4b, Utrecht

Werkgeversaanpak Stedendriehoek

Begin 2014 schakelde regio Stedendriehoek &Morgen in voor de werkgeversaanpak mobiliteitsmanagement. In de voorgaande jaren had de regio al een en ander in gang gezet om werkgevers te betrekken. Een eindsprint was echter nodig om vóór het einde van het jaar de benodigde spitstijdingen te realiseren.

Push en pull

&Morgen-adviseurs Rob de Vree en Gabriëlle Dijkstra-van der Burg kozen daarom voor een sterk actiematige aanpak. Ze organiseerden sessies voor werkgevers en zetten een grootschalige fietsstimuleringsactie op. Medewerkers die de overstap van de auto naar de (elektrische) fiets maakten, kregen korting op de aanschaf van een fiets. Rob en Gabriëlle, en op de achtergrond onze junioradviseur Marjolein van der Stok, werkten een push en pull aanpak uit: een deel van de communicatie richtte zich via massamedia rechtstreeks op reizigers. Indirect bereikten ze hierdoor veel meer werkgevers, ook kleinere organisaties. Als medewerkers gebruik wilden maken van het aanbod, moest óók de werkgever in actie komen.

Veel spitsmijdingen

Binnen korte tijd wisten zij hierdoor 100 werkgevers te betrekken bij de actie. Door vervolgens met hen in gesprek te gaan, namen veel van hen ook aanvullende mobiliteitsmaatregelen. Ruim 2000 deelnemers maakten gebruik van het aanbod om met korting een (elektrische) fiets te kopen. Zij verruilden de auto voor de fiets en realiseerden daarmee een groot aantal spitsmijdingen.

 

Meld u nu aan voor de
&Morgen nieuwsbrief

&Morgen logo