+31 (0)30 215 50 80       Mariaplaats 4b, Utrecht

Europees onderzoek naar beïnvloeden reisgedrag SEGMENT

Het Europese project SEGMENT onderzocht hoe marktsegmentatie kan worden ingezet om reisgedrag te beïnvloeden. De gemeente Utrecht was één van de zeven Europese deelnemende steden aan SEGMENT en schakelde hierbij een communicatieadviseur van &Morgen in.

Sleutelmomenten

SEGMENT was een drie jaar durend project. De deelnemers experimenteerden met marktsegmentatie om reisgedrag te beïnvloeden. Het project richtte zich op zogenoemde sleutelmomenten. Onderzoek laat zien dat mensen sneller bereid zijn hun reisgedrag aan te passen als zij bijvoorbeeld van baan veranderen of verhuizen. Op dit soort sleutelmomenten wordt gewoontegedrag doorbroken, zijn mensen zich bewuster van hun gedrag en bevattelijker voor (marketing- en communicatie)prikkels.

Doorvertalen en toepassen

De adviseur van &Morgen zorgde o.a. voor de doorvertaling van de nieuwe wetenschappelijke kennis naar een fietsstimuleringscampagne voor Utrechtse bedrijven. De effecten van de aangepaste campagne konden we na afloop vergelijken met de effecten van de reguliere campagne. Sindsdien maken we actief gebruik van de kennis en inzichten uit het SEGMENT-onderzoek.

Artikel over SEGMENT in Verkeerskunde

 

Meld u nu aan voor de
&Morgen nieuwsbrief

&Morgen logo